Intreprinderea ideala, din perspectiva tinerilor [ANALIZA]
intreprindereloc de muncaasteptarile tinerilorfrantaanchetadeloitte
Studentii francezi considera ca intreprinderea viitorului ar trebui sa aiba dimensiuni internationale, arata o ancheta Deloitte Touche Tohmatsu Limited. Rezultatele anchetei, aflate la a doua editie, care a vizat cunoasterea asteptarilor tinerilor cu privire la viitoarele lor locuri de munca contureaza portretul "intreprinderii ideale de maine".
Intreprindere internationala, in centrul orasului si aproape de casa
43% din studenti si-ar dori sa lucreze intr-o intreprindere de talie mare, cu un numar de angajati cuprins intre 250 si 5.000. Pentru 67% dintre ei, aceasta intreprindere ar trebui sa fie internationala, cu filiale in fiecare tara. Ea ar trebui sa-si aiba sediul intr-o mare metropola (60%), in centrul orasului (50%) si sa fie situata la mai putin de 30 de minute fata de domiciliu (48%).
Program flexibil si un post de lucru mobil
Daca desfasurarea activitatii profesionale exclusiv la distanta este vizata in foarte mica masura (doar 5% din tineri), in schimb, 97% ar dori sa beneficieze de o flexibilitate a programului in privinta locului de desfasurare a activitatii (la intreprindere sau la domiciliu). De altfel, majoritatea repondentilor (58%) ar alege un post de lucru mobil, mai degraba decat unul sedentar. Locul de munca ideal ar combina o varietate de sarcini, iar nu o singura specializare, si ar permite mai ales lucrul in echipa (90% din studenti), cu posibilitatea unui orar flexibil si punerea la dispozitie a unor echipamente tehnologice utilizabile 24 de ore din 24.
Activitati cu mare valoare adaugata si organizare de tip retea
Sectorul financiar-bancar ramane domeniul de activitate predilect (14%), in ciuda crizei de incredere pe care a traversat-o, dar cu o mica diminuare a proportiei tinerilor absolventi care-si doresc sa lucreze in acest sector, in raport cu anul trecut. Mass media (9%), serviciile pentru intreprinderi (8%) si domeniul constructii/lucrari publice (8%) sunt de asemenea vizate de tanara generatie.
Tinerii apreciaza managerii participativi si centrati pe relatii
Calitatile managerului ar trebui sa fie centrate mai curand pe relatii decat pe sarcini, considera 88% din studenti. De asemenea, stilul ideal de management ar trebui sa fie mai mult participativ (73%), decat bazat pe delegare (17%), paternalist (6%) sau directiv (4%).
Tinerii tintesc sa acceada la functii de nivel strategic: 45% din studenti si-ar dori sa exercite functia de director general sau financiar si 16% o functie de marketing. In plus, 55% sunt atrasi de o organizatie de tip retea care combina activitati si expertize diverse, iar 62% ar prefera o organizatie fara diferente ierarhice, bazata pe lucrul la distanta si mobilitate.
O cultura organizationala bazata pe un mediu de lucru atractiv si flexibil
Know-how-ul, calitatea serviciilor, satisfactia clientului, creativitatea, inovatia si spiritul de echipa si de comunitate sunt valorile cele mai cautate in cultura organizationala. De remarcat, respectarea echilibrului dintre viata privata si viata profesionala, care era mentionat printre prioritati in 2011, ramane o asteptare puternica si in 2012. In ceea ce priveste angajamentul societal al intreprinderii, acesta ar trebui sa se bazeze in principal pe mecenatul competentelor, pe investitii socialmente responsabile semnificative si pe mecenatul umanitar.
Politica de retributie: tinerii prefera o anumita securitate
Ca si in 2011, intreprinderea de maine trebuie sa poata asocia salariile cu beneficiile (61%) si sa ofere conditii de remunerare adaptate fiecaruia, de exemplu un nivel fix minim, dar completat prin componente non financiare (61%). Cu toate acestea, 52% din repondenti ar prefera mai putin variabil si mai mult salariu fix, decat un bonus mai ridicat si neplafonat cu o remuneratie fixa minima. In fine, 82% ar dori sa-si construiasca ei insisi pachetele de remunerare si beneficii extrasalariale, dintr-o lista propusa de intreprindere, mai curand decat sa beneficieze de un pachet decis de intreprindere, ceea ce ce demonstreaza o vointa puternica a tinerei generatii de a beneficia de un sistem de remunerare mai individualizat.
Personalitatea ca principal criteriu de recrutare
44% din studeanti considera ca personalitatea ar trebui sa fie principalul criteriu de recrutare, in timp ce 28% cred ca acesta ar trebui sa fie studiile. 44% estimeaza ca procesul de recrutare trebuie largit permitand interventia directa a echipei. In ceea ce priveste cele mai bune oportunitati pentru dezvoltarea carierei, tanara generatie privilegiaza cu 67%, in acelasi timp o evolutie ierarhica si/sau transversala, o largire a competentelor si o mobilitate internationala.
Niciun tanar nu agreeaza o evaluare a performantelor pur cantitativa. Peste 50% din ei ar vrea in schimb ca evaluarile sa fie atat cantitative cat si calitative, atat individuale cat si colective (angajatul in echipa).
Metodologie
Ancheta a fost realizata in noiembrie 2011 de catre compania Deloitte prin aplicarea unui chestionar online. Ea s-a desfasurat in 17 scoli de comert, 4 scoli de inginerie, 3 universitati si 3 scoli de actuariat. Din cei 159 de respondenti, 54% sunt femei si 46% barbati, iar 76% sunt in scoli de comert.